Opóźniony lot, prawa konsumenta a odszkodowanie - co należy wiedzieć na ten temat?

Na wymarzone wakacje w odległych krajach czekamy na ogół cały rok. Najczęściej do tych miejsc udajemy się samolotem. Przygotowani na wyjazd, jedziemy się na lotnisko. I tu pojawia się problem - wycofano nasz lot. Co wtedy? Jako klienci możemy bez problemu złożyć pismo z reklamacją, jaka zapewni nam zwrot funduszy. Istnieje kilka przypadków, kiedy należy nam się rekompensata.
samolot
Autor: xlibber
Źródło: http://www.flickr.com
W sytuacji opóźnienia lotu spedytor musi zagwarantować jedzenie oraz napoje swoim pasażerom. Z pewnością musi to uczynić adekwatnie do czasu oczekiwania na kolejny przelot. Jeżeli z różnych przyczyn lot odbędzie się kolejnego dnia, lotnisko musi zagwarantować nocleg np. w motelu. Natomiast w sytuacji opóźnienia ponad pięć godzin nabywca może zrezygnować z usługi i żądać zwrotu pieniędzy za kurs. Trzeba pamiętać, że skarga uwzględnia też sytuację, kiedy to samolot został anulowany. Wówczas linie lotnicze muszą podczas siedmiu dni zwrócić pieniądze za lot. Również odzyskamy swoje pieniądze, jeśli nie zostaliśmy poinformowani o odwołanym locie albo nie otrzymaliśmy żadnej odmiennej opcji. Prawo wspomina o okolicznościach, w jakich linie lotnicze nie wpuszczą pasażera na pokład. Zdarza się to na ogół, jeśli ilość sprzedanych biletów jest większa niż ilość miejsc w samolocie (opóźnienie samolotu odszkodowanie). Tutaj należy nam się odszkodowanie zależnie od czasu trwania lotu. Ponadto, jak wspomniano wcześniej jeśli trafi się opóźniony lot odszkodowanie niewątpliwie będzie wypłacone.



W Europie duże firmy lotnicze doskonale wiedzą, iż przepisy prawne nakładają na nie obowiązki wobec klienta. Nie mogą też ryzykować utraty dobrej renomy, na którą pracowali latami. Jeżeli zdarzają się roszczenia, takie linie bez większych kłopotów wypłacają klientom pieniądze w dosyć szybkim czasie. Normą są pisemne przeprosiny oraz rekompensata w postaci darmowego lotu lub sporego upustu. Taka polityka firm jest potwierdzeniem, że dobra opinia jest cenniejsza niż minimalne dodatkowe koszty ze strony przewoźnika. W Polsce bywa różnie. Okres, w którym oczekuje się na zakończenie sprawy to średnio parę dni, czasami nawet klika tygodni w zależności od sytuacji. Niestety zdarza się, że firma nie akceptuje naszego roszczenia. Pozostaje wtedy droga sądowa. Prawo mówi o rozporządzeniu UE, która wskazuje wszystkie przypadki odszkodowań, jakie muszą wypłacać linie lotnicze (więcej o prawach pasażera).

Obejrzyj