Sprawne negocjacje w firmie

Porozumiewanie się pomiędzy ludźmi - pozornie rzecz banalna. Każdy z nas od otwarcia oczu rankiem po wieczorny paciorek się komunikuje. Od najprostszych powitań w stylu "dobry wieczór", po wieloaspektowe informacje na przykład na temat własnych uczuć. Czynimy to wszystko intuicyjnie, nieomal się nie myśląc o tym. O ile w prywatnych kontaktach można sobie pozwolić na dowolność, wolność a nawet nieporozumienia w tym temacie, to w relacjach służbowych wymaga się od nas profesjonalizmu i kompetencji. Na pewno jednym ze składników nadmienionych pojęć jest umiejętność komunikowania się z kontrahentami w sposób przede wszystkim efektywny.


komunikacja
Autor: Strelka Institute for Media, Architecture and Design
Źródło: http://www.flickr.com
Niektórzy z nas mają znakomicie rozwiniętą inteligencję emocjonalną. Im nie konieczne są specjalistyczne ćwiczenia z zagadnień komunikacji. Większa część z nas jednak żeby skutecznie reprezentować biznes na zewnątrz musi nauczyć się paru rzeczy. Najczęściej klarownie wyrażać swe oczekiwania (bez okazywania zbędnej agresji), umiejętności słuchania naszego rozmówcy i znajdowania wspólnych punktów stycznych tak, by każda strona miała poczucie wygranej. Kursy pod tytułem "Szkolenia Komunikacja" na pewno przeprowadzane powinny być w oddziałach przedsiębiorstwa odpowiadających za kontakt z otoczeniem, a zatem w wydziale zaopatrzenia, sprzedaży czy marketingu. Nie jest to jednakże tylko właściwością tych właśnie oddziałów (dowiedz się więcej o szkoleniach z komunikacji).

Bardzo istotne są takie umiejętności również u menadżerów średniego i wyższego szczebla. Ćwiczenia z obszaru komunikacji przydadzą się na pewno podczas negocjacji. W trakcie podobnych szkoleń kierownik czy dyrektor dowie się (ewentualnie sobie przypomni) na czym polega mowa ciała - zarówno własnego jak też przeciwników - w negocjacjach. Nauczą się oni wyłapywać oraz skutecznie reagować na ukryte komunikaty adwersarzy, a również panować w znacznym stopniu nad swymi emocjami. Takie umiejętności mogą w sposób znaczący zwiększyć zysk firmy nie tylko poprzez zdobytą wiedzę o bardziej efektywnych negocjacji czy kontaktów z klientami. Dodatkowo wpływają one dodatnio na stosunki wewnątrz firmy. Lepiej porozumiewający się personel to bardziej harmonijna współpraca, a w rezultacie wyższa jakość pracy oraz wydajność pracowników (więcej pomocnych wskazówek na futureskills.pl).

Obejrzyj