W pracy spędzamy coraz więcej czasu, a z członkami zespołu widujemy się częściej niż bliskimi i przyjaciółmi. Często miłość przychodzi niespodziewanie i spada na nas jak grom z jasnego nieba, może się to również wydarzyć przy firmowej drukarce.
Czy jest na to miejsce w przedsiębiorstwie? Zdania są podzielone, choć część osób podchodzi do tematu ze sporą rezerwą, to średnio 30% związków zawiązanych w pracy kończy się ślubem.
Z punku widzenia pracodawcy…
Zgrany zespół i utrzymanie poprawnych relacji w nim panujące oraz jego ciągła integracja stanowią dla wielu przełożonych wyzwanie. Sprawa najczęściej się komplikuje kiedy przyjaźń w zespole przeradza się w związek.
W polskim prawie pracy nie istnieją przepisy regulujące sprawę związków nieformalnych i tych sformalizowanych. Jednak z badań jakie przeprowadziła Grupa Progres wynika, że aktywni zawodowo Polacy nie widzą w biurowych romansach nic złego, a wpływ na pozostałych współpracowników jest ściśle zależny od sytuacji.
Czy pracodawca może ingerować? Jeśli romanse pracowników zaczynają negatywnie wpływać na wykonywanie przez nich obowiązki, osiągane wyniki, czy atmosferę w biurze, to już może być podstawą do przyjrzenia się bliżej danemu pracownikowi i ewentualnie wyciągnięcia wobec nich konsekwencji.
Co robić, żeby nie stracić uczucia, ale nie być też solą w oku współpracowników i przełożonych?
1. Przestrzegaj zasad panujących w firmie.
Często organizacje mają swoje wewnętrzne regulaminy, które regulują również biurowe miłości.
Z reguły nie są one bardzo restrykcyjne, jednak należy je znać i przestrzegać.
2. Bądź profesjonalny.
Bez względu na prywatne układy i uczucia w pracy zobowiązani jesteśmy do przestrzegania biznesowej etykiety. Partnerzy pracujący w jednej organizacji, nie mogą pozwolić na to, aby ich prywatne sprawy i ewentualne konflikty wpływały na przedsiębiorstwo. Podobnie jak czułości, kłótnie i niesnaski trzeba zostawić za biurowymi drzwiami.
3. Zrezygnuj z czułości w biurze.
Firmowa kuchnia, wyjazd integracyjny czy spotkanie w sali konferencyjnej to nie miejsce i czas na okazywanie sobie czułości. Dlaczego? Ponieważ w pracy zakochane pary otoczone są innymi ludźmi, którzy potrzebę fizycznych czułości odczuwają wprost proporcjonalnie do zakochanych. A będąc świadkami takowych, mają prawo czuć się niezręcznie.
4. Dyskrecja i jasno wyznaczone zasady.
Tak właściwie to najważniejsza z zasad. Jeśli jesteście zakochani, nie ma potrzeby trąbić o tym, za pośrednictwem firmowego komunikatora. W rzeczywistości współpracowników może to w ogóle nie interesować. Lepszą opcją będzie ustalenie z partnerem zasad, których trzymać się będziecie oboje. A pozwoli to uniknąć w przyszłości niezręcznych sytuacji.
Czy warto jednak łączyć uczucie z pracą? Psychologowie przestrzegają, szczególnie kiedy partnerzy zawodowo pozostają w relacji pracownik-przełożony. Relacje między pracownikami, generować mogą niepotrzebne plotki i pomówienia, oraz będą destruktywnie wpływać na zespół. Czasami lepiej przemyśleć, czy jeden z partnerów nie powinien zmienić pracy, wówczas z pewnością łatwiejsze będzie oddzielenie życia prywatnego od zawodowego.