Rok 2020 udowodnił nam na wielu płaszczyznach, że jesteśmy w stanie, a nawet musimy nauczyć się funkcjonować w wielu wypadkach inaczej niż do tej pory.

Mimo, że z prowadzonych badań wynika iż 7 na 10 Polaków nie odczuło, aby pandemia wpłynęła negatywnie na ich sytuację finansową, a zdecydowana większość nie martwi się o swoje portfele w perspektywie kolejnych miesięcy, to jednak aktualna sytuacja skłania wielu z nas do zmiany nawyków finansowych oraz oszczędzania.

 

Jak zaplanować domowy budżet, aby zaoszczędzić? Zebraliśmy Wam poniżej zasady, które powinny w tym pomóc.

 

  1. Planuj czyli kartka, długopis i kalkulator

Podstawa w tym punkcie będzie comiesięczne porównanie przychodów i wydatków (uwzględniając pozycje stałe: czynsz, opłaty, żywność, jak również dodatkowe – prezenty z okazji urodzin, etc.) ten zabieg w jasny sposób odpowie na pytanie czy nasze wydatki nie przekraczają naszych możliwości. Ponadto regularnie weryfikując i kontrolując wydatki, możemy również sprawdzić, czy któryś z założonych sektorów nie wymknął się spod finansowej kontroli.

 

Pomocne w tym będą dostępne aplikacje na telefon, arkusz w exelu lub po prostu kartka, długopis i kalkulator.

 

  1. Ogranicz wydatki

Po zaplanowaniu budżetu konieczny będzie ocena możliwości finansów, które pozostaną po opłaceniu części stałych. Co ważne, to właśnie z tej puli tworzymy również oszczędności. Dlatego warto jest ocenić, czy wszystkie zaplanowane wydatki dodatkowe, są dla nas niezbędne i czy jesteśmy w stanie z czegoś zrezygnować.

 

  1. Nie przepłacaj i pilnuj za co płacisz.

Kolejnym nawykiem, który warto w sobie wyrobić, to porównywanie ofert. Internet daje nam takie możliwości i jest to dziecinnie proste.

Dodatkowo przebywając w domu, a pandemia w tym sprzyja, dobrze jest zweryfikować, czy wszystko na co się zdecydowaliśmy jest nam tak właściwie potrzebne. Może uda się połączyć w jeden pakiet internet, telewizje i internet, co pozwoli zaoszczędzić kilka złoty, a przy okazji wynegocjować lepsze, bardziej dopasowane warunki?

 

  1. Zakupy robione wg listy.

Pandemia zwiększyła wydatki na artykuły spożywcze i chemię gospodarczą nawet kilkadziesiąt procent w każdym gospodarstwie domowym. Jednak szybko okazało się, że zakupy robimy zbyt duże i nieprzemyślane. Tu dobrze jest znaleźć złoty środek. Robić przemyślaną listę zakupów, zgodną z aktualnym zapotrzebowaniem naszych spiżarni (dobrym pomysłem jest również planowanie np. tygodniowego menu obiadowego, dzięki czemu określenie potrzebnych artykułów będzie łatwiejsze) i dodawać do tego lekki bufor w postaci zapasów produktów o długi okresie zdatności do spożycia.
Warto jest również zorientować się w prowadzonych promocjach na produkty, które chcemy kupić i wybrać taki sklep, w którym ceny będą najatrakcyjniejsze.

 

  1. Jeśli to możliwe spłać długi.

Nikt z nas nie lubi mieć długów, w praktyce jednak, większość jakieś ma. Niezależnie gdzie zaciągnęliśmy dług, warto sprawdzić jaki procent naszego budżetu stanowi ich spłata i czy w razie nadejścia problemów nadal będziemy w stanie pokrywać raty. W tym miejscu warto pomyśleć o planie B na wypadek, gdyby nie było nas stać na dalszą spłatę, czy istnieje możliwość odroczenia rat, lub obniżenia ich wysokości kosztem wydłużenia okresu spłaty.

Jeśli jednak kwoty naszego zadłużenia są niewielkie i jesteśmy w stanie spłacić je jednorazowo, warto przemyśleć taką opcję. Jeśli w naszym finansowym życiu nic się nie zmieni, tę kwotę możemy również spróbować odłożyć, a spłacając wcześniej zadłużenie możemy również zaoszczędzić część kosztów i opłat bankowych.

 

Czy oszczędzanie jest trudne? Z pewnością tak, jednak cały proces zaczyna się od nauczenia się rozsądnego wydawania, co w czasach zwiększonego konsumpcjonizmu nie zawsze jest takie proste ;)

Wielu z nas pracuje w systemie zmianowym. W praktyce oznacza to, że pracę wykonujemy o różnej porze dnia i nocy. Czy ma to wpływ na nasz organizm?
Ma i to bardzo duży. Mimo to nasze ciało ma zdolności adaptacyjne i po czasie jest w się w stanie zaadoptować do nowej sytuacji, ale dla jednych może to być proces łatwy, dla innych wymagający czasu. Zaobserwowano, że nocna praca wpływa na zwiększenie ciśnienia krwi w organizmie. Dodatkowo, badania wykazały, że osoby pracujące w nocy, śpiące w dzień miały naruszona regulację glukozy w organizmie, a to może zwiększyć ryzyko pojawienia się cukrzycy typu II
i doprowadzić do otyłości w dłuższej perspektywie.

 

W całym procesie bardzo ważną rolę odgrywa odżywianie.

Zatem jak jeść i przystosować się aby zmniejszyć negatywne skutki takiego trybu życia?

  • należy spożywać posiłki tak samo jak w ciągu dnia, czyli mniej więcej co 3-4 godziny, a ostatni posiłek powinien być zjedzony nie później niż godzinę przed snem.

  • unikaj produktów ciężkich, gdy macie nocną zmianę,

  • białko zwierzęce (mięso i ryby) najlepiej spożywać w ciągu dnia, ponieważ w nocy spowalnia trawienie,

  • absolutnie nie można rezygnować z posiłków w nocy.

 

Jednak pamiętajcie jeszcze o jednym, w utrzymaniu formy i zdrowia ważna jest również aktywność fizyczna. Regularny ruch, zdrowa dieta i zachowanie życiowego balansu to najlepsze rozwiązanie na zachowanie zdrowego ciała.

 

Od soboty 17.10. wydłuża się lista miejsc, z których podróżni będą zmuszeni do odbycia kwarantanny lub okazania negatywnego testu na covid-19. Kraje wyszczególnione w rządowy obwieszczeniu to: cała Holandia i prawie cała Francja, regiony Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Szwecji, Finlandii, Irlandii, Chorwacji, Portugalii, Słowenii, Węgier oraz 5 województw Polski.

 

Obszarem ryzyka w naszym kraju zostały określone województwa:

  • Kujawsko Pomorskie

  • Małopolskie

  • Podlaskie

  • Pomorskie

  • Świętokrzyskie

 

Na co trzeba być gotowym?

Wciągnięcie na listę obszaru zagrożonego nie oznacza braku możliwości wjazdu do Niemiec, a jedynie to iż po przyjeździe będzie trzeba odbyć 14 dniową kwarantannę domową. Istnieje możliwość wcześniejszego zwolnieni z niej, pod warunkiem przedłożenia negatywnego wyniku testu na koronawirusa.

 

Co należy zrobić po przyjeździe do Niemiec?

Osoba przyjeżdżająca z obszaru ryzyka do Niemiec, jest zobowiązana do przedstawienia negatywnego wyniku testu na koronawirus (wynik nie może być starszy niż 48h) lub natychmiast po przyjeździe rozpocząć 14 dniową kwarantannę. Prócz tego należy niezwłocznie zgłosić się do lokalnego urzędu zdrowia.

Istnieje również możliwość zgłoszenia się na test po przyjeździe. Są one bezpłatne dla osób objętych ubezpieczeniem w kasie chorych, a miejsca testowaniu znajdują się już między innymi na wielu niemieckich lotniskach. Robiąc test po przyjeździe obowiązek kwarantanny pozostaje do czasu otrzymania wyniku. Jeśli okaże się on pozytywny zostaje zachowany jej pełny okres.

 

Bieżące informacje na temat obostrzeń i obszarów uznanych za strefę ryzyka znajdziecie na: www.rki.de

Jak aplikować?

Aby przesłać swoje CV, użyj formularza rekrutacyjnego.

Infolinia rekrutacyjna:

  +48 32 441 91 50