Nim do samych korzyści onboardingu i zasad jakie powinny zostać spełnione przy jego wdrażaniu przejdziemy, najpierw trzeba powiedzieć czym on jest.

Onboarding to zapożyczenie z języka angielskiego, które na dobre rozgościło się już na słowniku HRu. Oznacza nic innego jak wprowadzenie nowego pracownika na pokład lub inaczej, wprowadzenie go do objęcia nowego stanowiska.

Dlaczego onboarding jest ważny? Ponieważ pomaga on szybciej się zaaklimatyzować i poznać strukturę firmy nowo przyjętemu pracownikowi. Niewątpliwie kluczową rolę odgrywać będzie również sam zespół i integracja z nim. To właśnie ten element najczęściej stanowi o tym czy nowo pozyskany pracownik będzie częścią firmy na dłuższy czas, czy też nie.

Jak zatem zrobić to dobrze? Na pomoc przychodzi 7 prostych kroków.

 

Po 1. przygotuj stanowisko i postaw się w sytuacji nowego

Każdy z nas miał kiedyś swój pierwszy dzień, pamiętacie go jeszcze?
Z pewnością był to dość stresujący czas, bo zmiana otoczenia, nowi ludzie i ogólna niewiadoma właśnie go powoduje.

Dlatego ważne, żeby w pierwszym dniu Twojego nowego pracownika czekały na niego wszystkie niezbędne mu narzędzia pracy. Oczywistym jest, że narzędzia te są uwarunkowane specyfiką stanowiska.
Co się stanie jeśli ten punkt nie zostanie spełniony? Prawie pewnym jest, że ten dzień dla nowej osoby będzie dniem straconym, w najlepszym przypadku będzie to strata w postępach jego pracy, w najgorszym walcząc z nudą spędzi on czas na poszukiwanie innej oferty pracy.

 

Po 2. przedstaw zespół i przywitaj

W naszej firmie zwyczajem jest słynny „Tour de biuro”, w asyście Szefowej HR nowy pracownik poznaje całe zaplecze biurowe i każdego pracownika w nim pracującego.
W tym momencie, każdy jest przedstawiany z imienia, nazwiska, stanowiska oraz krótko opowiadane jest o tym czym się zajmuje, oraz w czym możeme nowej osobie pomóc.
Ten krok u nas łamie lody lepiej niż niejeden lodołamacz- zapewniamy! Jego efekt potęguje później pyszna wspólna kawa w kuchni podczas przerwy ;)
Jednak nie wszyscy członkowie naszego zespołu pracują stacjonarnie w naszym biurze. Część naszych pracowników jest rozsiana po całej Polsce... co z tym zrobić?
Z pomocą przychodzi technologia, każdy z nas dostaje e-mail z informacją o nowym pracowniku raz oficjalnym powitaniu samego zainteresowanego.

 

Po 3. przydziel przewodnika

„Buddy”, mentor, czy po prostu przewodnik to rola, którą może odegrać zasadniczo każda osoba zatrudniona w firmie. Jej rola skupia się na sprawowaniu opieki nad nowym pracownikiem, w pierwszych dniach jego pracy.
Najlepiej sprawdzi się ktoś kto pracuje na podobnym stanowisku, ponieważ będzie najlepszym wsparciem merytorycznym dla świeżo zatrudnionego.

 

Po 4. nie zapomnij o liście zadań

W całym formalno-kadrowym natłoku dobrze byłoby gdyby nowy pracownik miał również nakreślone zadania na pierwsze dni w pracy. Dzięki temu jego wdrożenie będzie przebiegało płynniej, a ewentualne przeszkody będzie łatwo zdefiniować i przez nie przejść.

 

Po 5 opowiedz o firmie i pracy W każdej firmie panują określone zasady, jest określona struktura organizacyjna, są również tradycje wypracowane przez zespoły.
O tym wszystkim warto opowiedzieć nowemu pracownikowi w pierwszych dniach od zatrudnienia. Jeśli Wasza firma zajmuje się równie wymagającą dziedziną jak nasza, w tym kroku u nas każda nowa osoba zostaje zapoznana z niezbędnymi przepisami prawa, których znajomość jest w późniejszym czasie pomocna w prawidłowym wykonywaniu swoich obowiązków.

 

Po 6. stój w pogotowiu!

To więcej niż pewne, że w czasie wdrożenia nowy będzie miał szereg pytań. Jedyną radą jest być w pobliżu i służyć pomocą.
Brak takiego supportu i wydłużająca się lista pytań, najprawdopodobniej wyhamuje działania takiej osoby oraz może powodować nagromadzenie niepotrzebnej frustracji.
Gotowość trzeba też wykazać w integrowaniu zespołu. Tu potrzebna jest czujność i szybkie działanie.

 

Po 7. i ostatnie, pamiętaj o ewaluacji

Pewnie w Waszych firmach nowy pracownik również przechodzi szereg szkoleń, często są również obecni na wielu spotkaniach. W tym wszystkim ważnym jest aby pamiętać o ocenie stopnia przyswajania wiedzy nowego pracownika. Powinno odbywać się to regularnie, a sam proces musi być sprawiedliwy i konsekwentny.

 

To już koniec, mamy nadzieję, że dzięki dobremu onboardingowi powiększanie zespołu będzie u Was sprawne i skuteczne.